Sains Menulis Puisi

Puisi, ini satu lagi genre karya kreatif yang saya suka mahu ceburi tetapi sejak sekian lama, saya asyik berfikir, bagaimana mahu menulis puisi yang bagus? Apa sebenarnya definisi puisi yang baik?

  1. Adakah ia mengandungi perkataan bombastik; semakin tak faham semakin bagus?
  2. Atau puisi itu mesti menyentuh isu besar?
  3. Sebenarnya bagaimana mahu membaca puisi?

Soalan-soalan ini saya bawa ke kelas Sains Menulis Puisi bersama Dr Fahd Razy di Rumah PENA, 17 Ogos 2019 lalu. Setiap soalan itu, terjawab satu demi satu sehingga selesai sesi pada jam 5.00 petang. Alhamdulillah. Amazing!

p_20190817_085407_p3731795421076543983.jpg

Pertanyaan pertama, mengenai perkataan bombastik. Tanpa saya bertanya, Dr Fahd sudahpun menjawabnya. Rupanya ini juga pertanyaannya sewaktu belajar dan menggali teknik menulis puisi. Juga, beliau pernah menulis puisi yang penuh perkataan bombastik suatu masa dahulu.

Mudah sahaja tip yang dikongsi.

Perkataan Bombastik

– Tidak perlu banyak sangat perkataan bombastik. Maksimum, dua sahaja dalam setiap puisi.

– Sebabnya, apabila ada terlalu banyak perkataan bombastik akan mengganggu momentum pembaca. Pembaca terpaksa berhenti dan buka kamus semata-mata untuk fahamkan puisi kita.

Betul, memang bagus apabila kita berjaya menambahkan perkataan baru kepada pembaca, tetapi apabila seluruh puisi terpaksa dibaca dengan kamus, lebih ramai yang akan beralih kepada puisi lain. Terbiarlah puisi kita yang penuh perkataan sedap itu, dipandang sepi sahaja.

– Hal ini membawa kepada pesanan guru saya, Cikpuan Azzah Abdul Rahman. Apa yang dimaksudkan dengan ayat yang sedap dibaca? Perkara paling penting adalah, ayat yang boleh difahami. Ya, tidak ada apa-apa yang indah untuk sesuatu yang gagal difahami.

Isu Besar

Soalan kedua, isu besar. Benarkah puisi yang bagus hanya perlu menyentuh isu besar? Bermakna, saya perlu baca (tahu) banyak dan hadam hal sejarah, agama dan politik baru saya boleh tulis puisi yang bagus?

– Tidak semestinya, tetapi tidak dinafikan banyak puisi yang menyentuh isu besar adalah puisi-puisi yang bagus.

– Ada sahaja puisi bagus tulisan T. Alias Taib dan SN Zurinah Hassan yang menyentuh seputar hal sekeliling mereka. SN Zurinah Hassan sendiri sering menulis puisi untuk suaminya.

p_20190817_121920_p619725845074297922.jpg

p_20190817_152304_p2614773412062023576.jpg

Membaca Puisi

Ini soalan paling penting. Bagaimana mahu membaca puisi? Saya pernah tanyakan hal ini kepada Puan Zaharahanum lewat FB Messenger. Waktu itu, saya lebih mahu tahu mengenai travelog.

Katanya, Dewan Sastera tak mahu cerpen/ puisi yang hanya merakam perjalanan, tetapi lebih mahu tahu apa yang diperoleh daripada perjalanan itu?

Dalam kelas, Dr Fahd berkongsi mengenai ciri-ciri puisi yang bagus.

– Tidak sekadar bermain dengan perkataan/ bahasa.

– Ada cerita dan mesej kepada pembaca. Citra (imej)nya disusun dengan baik dan seragam, supaya pembaca dapat mengikuti dan masuk ke dalam ‘dunia’ yang diceritakan.

– Ekonomi dengan perkataan. Puisi itu karya kreatif yang mencintai bahasa tetapi sangat kejam dengan teks. Yang ini, macam cerpen juga. Ekonomi dengan perkataan tetapi puisi jauh lebih jimat kerana puisi lebih menghampiri seni visual/ menggambar berbanding cerpen yang diletakkan dalam kategori prosa.

p_20190817_140301_p4671957710955312319.jpg

Satu perkara lagi yang saya sangat suka dengan perkongsian Dr Fahd Razy, mengenai istilah. Tidak perlu terlalu terikat dengan istilah. Ada perkara yang kita hanya perlu ambil tahu sebagai pengetahuan, dan tidak perlu berlebih-lebihan mengikat diri. Lebih baik, fokus kepada hal yang lebih penting iaitu membaca dan menulis puisi yang terbaik.

Oh ya, untuk hadir kelas ini, peserta perlu hantar karya lebih awal untuk dibedah. Alhamdulillah, Fahd suka puisi saya yang polos itu (sekali baca sudah boleh faham) itu. Karya itu sudah selamat dihantar kepada penyelenggara Antologi Puisi untuk OKU. Rezeki, karya itu dilamar sebelum kelas berakhir.

Mengapa saya bersibuk-sibuk mahu belajar pasal puisi?
1. Sebagai ghostwriter dan penulis, belajar benda baru seperti ini memberi nilai tambah kepada saya. Ia boleh jadi bahan atau faktor tambahan dalam menulis karya kreatif lain. Contohnya, menggabungkan puisi dalam naskhah kisah hidup; atau puisi di awalan bab novel. Ini menarik.

2. Saya mahu belajar cara yang betul untuk membaca puisi. Alhamdulillah, saya dapat guru yang betul.

3. Saya mahu menulis puisi, belajar menjadi lebih hemat dalam memilih perkataan dan diksi yang seterusnya dapat diaplikasikan dalam menulis buku bukan fiksyen mahupun fiksyen. Kali terakhir menulis puisi adalah pada 2010.

Sebelum mengakhirkan entri kali ini, suka saya mahu berkongsi definisi puisi itu sendiri (menggabungkan pernyataan oleh Samuel Taylor, HB Jassin dan SN Muhammad Hj Salleh- dipetik daripada buku Sains Menulis Puisi oleh Dr Fahd Razy);

Puisi adalah himpunan kata-kata terbaik dalam susunan terbaik yang mengandungi kebijaksanaan fikiran dan tanggapan penulisnya melalui pengucapan dengan perasaan tentang sesuatu perkara yang pada akhirnya membijaksanakan pembacanya.

Suka entri saya? Sudi-sudikan berkongsi dan follow blog ini.
Terima kasih.

Mengintai Ruang Berkarya (Cerpen) di Majalah

Dalam dunia penulisan fiksyen, salah satu cara cepat untuk membina nama adalah melalui penerbitan cerpen di akhbar, majalah atau antologi penerbit yang tumbuh semakin banyak.

Secara tidak langsung, menghantar karya supaya terbit di ruang terbitan berkala menjadi platform yang baik membina momentum dan semangat untuk terus berkarya. Sementara menanti manuskrip novel dibukukan, kaedah ini ada masanya dilakukan ramai penulis tempatan. Kita juga tidak mahu menjadi penulis yang berputus asa kerana tidak ada karya yang terbit.

Hari ini, saya mahu berkongsi mengenai penerbitan karya secara eceran di majalah tempatan.

Bagaimana mahu melihat karya terbit di majalah?

Langkah Pertama: Beli majalah

Buat pelaburan awal anda dengan membeli majalah yang ada di pasaran. Ciri penulis yang baik, tindakannya dirancang dan bermatlamat.

Sudah ada majalah? Semak tiga perkara.

Satu, maklumat editorial dan ruang kolum majalah. Ada ruang karya pembaca? Jika ada, adakah ia ruang cerpen atau puisi?

Dua, periksa nama pengelola ruangan (jika ada) dan ambil maklumatnya.

Tiga, lihat maklumat penerbitan. Adakah ia diterbitkan secara mingguan, bulanan atau selang dua bulan? Mengetahui maklumat ini, penulis boleh mencongak masa untuk membuat follow up status karya.

Langkah Kedua: Kaji

Selepas memeriksa tiga perkara asas tadi, kita lanjutkan kajian. Baca isi majalah secara keseluruhan dan lihat jenis konten yang dikongsi. Tajuk-tajuk perkongsian para kolumnis, sering menjurus ke mana? Bahasa penyampaiannya, bagaimana?

Juga, kaji karya yang terbit. Apa yang saya maksudkan dengan kaji? Periksa tema, jumlah perkataan dan bahasa. Adakah karya mesti diselitkan hadis atau ayat al-Quran? Adakah kebanyakan karya yang terbit menggunakan POV1? Bahasanya, santai atau bagaimana?

Mengapa perlu baca isi majalah?

Untuk dapatkan ilmu baru, yang penting sebagai input dalam karya kita nanti. Kita adalah apa yang kita baca.

Langkah Ketiga: Tulis

Sudah tahu jenis karya yang terpilih untuk diterbitkan, mula merangka dan tulis karya kita. Bersesuaian dengan tema majalah berkenaan. Sudah siap, edit sendiri. Pastikan karya kita minimal kesalahan tatabahasa dan ejaan. Jika tak mahu edit, dapatkan khidmat editor bebas. Biasanya, harga servis di antara RM3.50 – RM6 per halaman, bergantung kepada tugasan yang diedit.

Siapkan juga satu dokumen lagi yang mengandungi profil penulis.

Apa yang perlu diisi dalam profil penulis?

Nama penuh,

Nama pena (jika ada),

Emel,

No telefon,

Alamat surat-menyurat,

Maklumat bank (nama bank dan no akaun),

Perakuan (penulis mengaku karya yang dihantar adalah bukan karya ciplak atau plagiat, juga belum pernah diterbitkan di mana-mana ruang online dan offline).

Penting: Letak nama dokumen dengan lengkap.


Contoh:

Cerpen Pangkat – Mingguan Wanita – Rahmah Mokhtar.docx

Cerpen Pangkat – Profil Rahmah Mokhtar.docx

Langkah Keempat: Hantar

Apabila karya sudah siap, buka emel, karang isinya dan hantar. Lampirkan kedua-dua dokumen, karya dan profil penulis.

Apa yang perlu ditulis dalam isi emel?

Ini yang selalu dikongsikan oleh guru-guru saya.

1. Ucapan salam, doa

2. Perkenalkan diri

3. Maklumat karya – sinopsis keseluruhan (setengah halaman A4)

4. Maklumat lampiran – nama dokumen yang dilampirkan.

Langkah Kelima: Tulis lagi

Selepas menghantar karya, kita terus menulis cerpen seterusnya. Tempoh menunggu karya terbit, selalunya di antara 1 hingga 6 bulan. Sepanjang tempoh itu, kita hasilkan karya lagi untuk majalah yang sama atau majalah lain pula.

Bila masa yang sesuai untuk buat follow-up?

1. Sehari atau dua hari selepas hantar emel, untuk tanya status penerimaan.

2. Selepas dua minggu, untuk tanya status penilaian (kala majalah mingguan).

3. Selepas sebulan, untuk status penilaian (kala majalah bulanan).

Letak tajuk emel yang jelas. Contohnya, Pertanyaan: Status Penilaian Karya

Bagaimana jika tiada khabar selepas enam bulan?

Selalunya, ia bermakna karya ditolak. Tenang sahaja, emel editor dan tanya status penilaian karya sekali lagi.

Jika tiada maklumbalas, hantar emel kedua dengan tajuk yang jelas; Menarik Semula Karya (Judul: Pangkat).

Dah tarik balik karya, edit dan sesuaikan dengan Ruangan Pembaca di majalah lain pula.

Buat penulis muda, ini maklumat penting buat anda. Majalah Tunas Cipta terbitan DBP sangat meraikan karya segar daripada penulis baru dan muda. Jangan lepaskan peluang, hubungi mereka dan hantar cerpen anda. Maklumat editor, seperti dalam gambar di bawah:

60200214_2860613110831343_2462458983072399360_o

Baik, sampai di sini sahaja.

Selamat menulis!

Rahmah Mokhtar,
Suka menulis cerpen untuk majalah.

Tidak Suka Karya Sendiri?

Soal Jawab Penulisan (SJP)

Apa khabar semua? Alhamdulillah, kita berjumpa lagi di sini. Ya, sudah sangat lama saya tak tambah entri di blog ini. Sudah masanya untuk saya kembali menulis dan berkongsi di sini. Insya-Allah, kali ini saya mahu mulakan satu ruang baharu; Soal Jawab Penulisan di ruang ini. Cadangannya, saya mahu fokuskan kepada beberapa topik iaitu self-criticism, procrastinate, self-edit dan free writing.

Hari ini, saya mulakan dengan topik self-critic. Saya fikir ini situasi yang berlaku kepada banyak penulis dan boleh jadi kritikal apabila gagal dikawal. Ia juga berlaku kepada saya. Maka, saya memilih untuk mulakan semula perkongsian di rahmahmokhtar.com dengan topik ini, supaya dengannya saya boleh kutip semula semangat yang terperca-perca dan cantumkannya dengan keazaman semua sahabat. Biiznillah!

Ada satu persoalan yang sering saya tanya kepada diri sendiri dan ada juga yang tanya kepada saya hal ini.

Apa yang perlu saya buat jika saya tak suka apa saya sudah/ sedang tulis?

Teruskan tulis. Jangan berhenti. Teruskan sampai siap atau sehingga capai sasaran yang ditetapkan untuk hari itu. Kemudian, simpan (save) dan tutup. Seterusnya, lupakan dan buat benda lain. Tak kisahlah sama ada membaca, minum air panas, tonton televisyen ataupun masuk tidur.

Mengapa perlu lupakan? Boleh jadi, waktu sedang menulis itu emosi kita tidak berada pada tahap terbaik. Mungkin kita penat dengan bermacam-macam perkara yang berlaku sepanjang hari atau kita tidak cukup tidur. Dalam situasi itu, sebaiknya pilih untuk tidak percayakan pertimbangan sendiri sebab ia cenderung kepada pilihan negatif.

Dalam keadaan penat begini, minda kita yang sememangnya banyak kecenderungan mempercayai hal negatif (negativity bias) akan mula mencucuk lebih banyak perasaan tidak enak yang menjatuhkan motivasi diri. Sepertimana kita membaca komen-komen di newsfeed Facebook. Daripada 10 yang positif dan buat kita tersenyum, ada satu komen negatif yang sangat menjatuhkan semangat. Begitu sahaja, ia buat kita lupa sepuluh cerita positif yang dibaca sebelumnya. Ya, satu keburukan buat kita terlupa 1001 kebaikan yang pernah dilakukan.

Maka, disarankan untuk buat tak tahu dan biarkan jemari terus menekan papan kekunci. Tulis sahaja idea yang datang pada waktu itu dan jangan berhenti selagi ‘loceng / alarm’ belum berbunyi (sudah capai sasaran masa / bilangan perkataan, dsb). [Ini konsep free writing, saya akan kongsikannya pada waktu lain.]

Setelah itu, peram sahaja tulisan itu buat seketika. Lihat semula selepas kita sudah kembali rasional (sudah cukup rehat, dah makan, atau selepas beberapa hari), Percaya atau tidak, waktu itu kita akan menilai tulisan sendiri dengan lebih baik.

“Oh, bagus juga yang aku tulis ni. Aha, ini point yang baik!”

Saya pernah melakukannya. Waktu menulis, macam-macam rasa negatif yang muncul tetapi saya teruskan juga. Paling banyak, fikiran negatif ini datang sewaktu saya mengejar sasaran untuk menyudahkan naskhah Jodoh Berdua.

“Entah apalah yang aku tulis ni, ada ke orang nak baca? Ah, layak ke tulisan semacam ini diterbitkan? Kenapa watak ni bodoh sangat? Ada ke plot cerita macam ni?”

Soalan-soalan ini, sangat kerap berulang dalam kepala. Namun, saya pilih untuk jalan terus dan fikir ada sasaran yang mahu dicapai.

Baik, mari lihat semula soalan-soalan ini dengan fikiran yang positif:

1. ‘Entah apalah yang aku tulis ni, ada ke orang nak baca?’

Setiap karya itu ada khalayaknya yang tersendiri. Mahu beri orang baca, ia mesti ditulis dahulu. Jika tidak ditulis, bagaimana orang lain dapat membacanya? Benarkah ia entah apa-apa macam yang kita fikir? Jika kita pembaca banyak karya yang baik dan bagus, insya-Allah hasil yang kita tulis juga menjurus ke arah itu. So, do not bother yourself with those unhelpful thoughts.

2. ‘Ah, layak ke tulisan semacam ini diterbitkan?’

Yang itu, serahkan kepada orang yang layak untuk menilainya. Selepas dinilai, kita tambah baik apa-apa yang kurang. Sekali lagi, ia akan menjadi karya yang langsung tidak dapat diterbitkan sekiranya ia hanya kekal di dalam kepala kita sahaja. Jika asyik fikir sahaja tanpa menumpahkannya ke atas kertas, pastilah ia akan menjadi karya yang tidak layak diterbitkan.

3. ‘Kenapa watak ni bodoh sangat? Ada ke plot cerita macam ni? Plot tak logik, penamat yang aku fikir pun jahanam. Aduh, apa yang aku tulis ni?’

Sebab itu, kita perlu teruskan tulis. Dah siap, baru tengok semula semuanya secara menyeluruh dan tambah baik di mana-mana yang perlu. Bercakap pasal rasa karya tak bagus, Neil Gaiman juga memikirkannya setiap kali menulis sekalipun dia seorang penulis hebat yang memenangi banyak anugerah. Dia akan menghubungi editornya selepas selesai menulis lebih daripada separuh novel dan kata ceritanya tak bagus, pasti tak ada orang nak baca. Sang editor hanya ketawa dan kata, Neil ucapkan dialog itu setiap kali menulis bukunya.

 

Dalam dunia, ada dua kategori penulis yang karyanya tidak akan pernah diterbitkan:

1. Penulis yang asyik menulis Bab 1 (Jika cerpen, halaman pertama)

Apa maksudnya? Apa yang salahnya jika mahu bab 1 yang sempurna? Bukankah ia faktor yang paling penting untuk buat pembaca terpesona dan mahu membaca cerita kita sampai noktah akhir? Ya, tidak salah. Tetapi, bagaimana jika dari bulan 1 hingga bulan ke-5, kita hanya tulis dan tulis semula bab 1 sebab mahu hasil yang sempurna?

Maka, belajar untuk tekan butang pause, berhenti betulkan Bab 1 dan move on. Selesai letak noktah akhir untuk draf pertama, barulah lihat atau olah semula Bab 1, sesuai dengan ending yang kita ada. Waktu ini, skil penulisan kita sudah tak sama dengan yang awal. Menilai semula cerita dalam keadaan sudah tahu keseluruhan plot, pastilah berbeza dengan penilaian waktu cerita HANYA ada satu bab.

2. Penulis yang asyik mulakan cerita baru selepas siap 1 cerita

Eh, apa yang tak kena? Baguslah dia tulis cerita baru lepas siapkan sebuah manuskrip. Bukan senang nak capai. Mengapa pula karyanya tak akan pernah diterbitkan?

Saya setuju, ini sikap yang bagus – tulis sampai selesai. Tetapi, bagaimana jika selepas dah siap itu, dia pilih mahu menulis cerita baru kerana percaya ceritanya langsung tak bagus? Dia pilih tulis kisah lain tanpa melihat semula draf penuh yang sudah siap itu? Memang ditulis dengan niat untuk dibiarkan begitu sahaja?

Jadi, apa yang perlu dibuat? Rehat sebentar, ambil nafas dan bertenang kemudian lihat semula draf pertama yang sudah siap itu. Tambah baik. Tidak ada draf pertama yang sempurna. Pasti ada bahagian yang perlu ditampal, dibaiki, dibuang dan dibetulkan. Terima kenyataan itu dan dari situ, kita pasti akan sedar yang kita dah banyak belajar sepanjang menulis draf pertama sebelumnya.

Jadi, sikap bagaimana yang kita boleh ambil untuk jalan terus? 

Ini beberapa sikap dan jalan keluar yang dicadangkan.

  1. Saya tidak layak untuk betulkan Bab 1 selagi saya belum menulis Bab 2. 

Beritahu diri hal ini setiap kali kita melihat Bab 1 yang difikirkan entah apa-apa itu. Jeling sahaja bab yang sudah siap ditulis itu, telan air liur dan buka dokumen baru – Bab 2. Untuk cerpen, teruskan menaip sehingga cecah halaman kedua. Selepas itu, paksa diri untuk teruskan lagi sehingga masuk ke halaman baharu. Jika ada sinopsis, Pecah-pecahkan. Selesai tulis satu konflik atau babak, salin (copy) sinopsis yang belum selesai dan letak (paste) di bawah cerita yang sudah ditulis. Ini sekurang-kurangnya membantu menghalang kita tengok semula halaman pertama.

  1. Jangan sekali-kali alihkan jari daripada papan kekunci. 

Never! Kabi nehi! Teruskan menulis, ketik huruf demi huruf, bentukkan perkataan demi perkataan dan jalinkan ayat demi ayat di atas skrin putih di hadapan kita. Sekalipun mata asyik mengintai perkataan yang ada salah ejaan atau tanda baca yang tak sesuai, halang diri daripada menekan butang backspace. [Ini, boleh dilakukan dengan latihan free writing.]

  1. Sudah-sudahlah, belajar untuk lepaskan. 

Yes, Let It Go. Move on! Bebaskan diri daripada terus terbelenggu dengan Bab 1 yang belum cantik dan menarik itu. Gagahkan hati dan fikiran untuk fokus kepada Bab 2 dan seterusnya, sesuai dengan sinopsis atau rangka yang sudah dibuat. Amat sayang, apabila kita asyik fokus kepada bab awal, idea yang sedang berkembang jadi terhalang kerana kita menarik perhatian kepada bahagian cerita yang sudah ditulis. Percayakan idea yang sudah dirangka dan teruskan. Yang awal tak habis keluar, bagaimana yang baru mahu masuk? Kita tidak tahu kejutan apa yang akan muncul di tengah-tengah cerita selagi belum menuliskannya.

  1. Kumpulan sokongan. 

Cari geng yang boleh membantu kita membina karier sebagai penulis. Kumpulan ini saling memberi sokongan sesama sendiri; memberi idea (brainstorm), komen dan kritikan membina. Bagaimana hendak cari geng begini? Salah satu caranya adalah menyertai kelas-kelas atau aktiviti penulisan untuk luaskan jaringan kenalan. Contohnya sesi Write-In (seperti yang dilakukan oleh saudara Lokman Hakim). Kenalan di media sosial juga boleh membantu. Beranikan diri dan mula berhubung dengan rakan-rakan yang juga suka menulis. Saya sendiri kenal geng MyMove melalui Facebook. 

photo6303106326879905797
Antara ahli MyMove.

 

IMG_20190401_093046_968
Ini juga antara kumpulan sokongan saya. Kami juga saling kenal melalui FB. Geng typo, selalu menceriakan saya, saling memberi ingat.

Semoga membantu!
Kita jumpa lagi dalam entri akan datang.

Rahmah Mokhtar,
Hidup sentiasa tawarkan peluang kedua, yang namanya esok.